Det er ikke så tit, man støder på kunstnere, der i deres værker behandler menneskelige og samfundsmæssige problemer på en meget direkte måde. Britta Ortiz er én af disse kunstnere. Hendes malerier og grafik er fuld af bekymring og vrede over den måde, vi behandler hinanden på, ligesom dagsaktuelle forhold som den globale flygtningekrise og velfærdsstatens skyggesider også finder vej som motiver. Selv nævner Britta Ortiz sin arbejds- og uddannelsesmæssige baggrund som en forklaring på, hvorfor hendes billedverden er, som den er. Uddannet som læge med en tillægsuddannelse i psykologi på Åbent Universitet og en Master i sundhedsantropologi har hun både fået et grundigt indblik i menneskeskæbner og de økonomiske vilkår, læs nedskæringer, som danner rammen om det hele. Et specielt fokus har hun haft på de stigende og meget alvorlige problemer med overvægt og de ofte komplicerede forhold, der ligger til grund herfor.
Alt dette kommer til udtryk i malerierne og grafikken, hvor menneske øjne kigger på os på en måde, der er svær at undslippe. Budskabet er sjældent direkte politisk. Britta Ortiz interesserer sig mere for de almenmenneskelige vilkår, og nogle af billederne har en drømmende og symbolskkarakter. Eksistentielle grundvilkår som ensomhed, angst, vrede og resignation, men også solidaritet og empati præger disse billeder, som sætter sig fast på nethinden.
Hvad angår grafikken minder Britta Ortiz´ træsnit og linoleumssnit med deres skarptskårne billedopbygning og sociale indignation om den tyske kunstner Käthe Kollwitz og vores egne Søren Hjort Nielsen og JaneMuus.
Britta Ortiz laver imidlertid også landskabsbilleder. Disse kan have karakter af de besjælinger, vi kender fra litteraturen, når træer og andre landskabselementer udtrykker menneskelige følelser, men oftere bliver naturen vist som et både psykisk og åndeligt pusterum. Som et helle i en verdenfuld af vrede og angst. Et sted, hvor naturen kan være, som den altid har været, fri og ubundet. Det er først og fremmest i akvarellerne, at dette natursyn kommer til udtryk, men man finder det også i Britta Ortiz´ meget organiske keramik.
Det er som sagt ret sjældent, at man finder en kunstner medet så direkte eksistentielt budskab som Britta Ortiz. Men det er både vedkommende og velkomment. Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen
Med i International Contemporary Masters Volume 13, udgives juli 2019. Udgivet af World Wide Art Books
Britta Ortiz er desuden repræsenteret i flere andre udenlandske kunstbøger og har deltaget i adskille udstillinger i både Italien, London, USA og Danmark.
Filosoffen, Filosofgangen 30, 5000 Odense Fra 31-aug-2021 til 12-sep-2021
13
august, 2021
CPH Art Space
Docken, Færgehavnsvej 35, 2150 København Fra 13-aug-2021 til 15-aug-2021
10
juli, 2021
Kunstnergården
Kunstnergårdsvej 1, Dianalund Fra 10-jul-2021 til 25-jul-2021
10
juli, 2021
Æglarerets Medlemsudstilling
Lindevej 6, 4300 Holbæk Fra 10-jul-2021 til 1-aug-2021
26
juni, 2021
Køng Museum
Bygaden 27, 4750 Lundby Fra 26-jun-2021 til 22-aug-2021
Udstillinger
Den censurerede udstilling i Næstved Kunstforening 2012 - fik antaget et maleri
Den Censurede Forårsudstilling Hillerød 2017 - fik antaget et maleri og to linoleumstryk
Den Censurerede Forårsudstilling Hillerød 2018 - fik antaget tre træsnit
Roskilde Åben 2019 - fik antaget to linoleumssnit
Kontakt kunstneren
Kunstsamlingen har ingen relation til salget eller eventuelle uoverensstemmelser.
!! Dit kunstkøb går ubeskåret til kunstneren !!
Et Værdigt Liv?
1.500 DKK
Artist:
Britta Ortiz
Width:
53 cm
Height:
43 cm
Linoleumstryk inspireret af et besøg i zoologisk have, hvor jeg kom til at reflektere over, om det er i orden, at vi lukker dyrene inde for at betragte dem. Værket sælges med passepartout og en mørk træramme. Selve værket måler 30 x 42 cm.
Linoleumssnit inspireret af en oplevelse på min egen grund, hvor et dødt rådyr blev fortærret af musvåger. Værket sælges med passepartout og en mørk træramme. Selve værket måler 42 x 30 cm.
Reduktionslinoleumssnit trykt på akvarelpapir. Sælges indrammet med passepartout og en mørk træramme. Trykket er inspireret af en skovtur på Tuse Næs.
Værket sælges med passepartout og en mørk træramme. Selve værket måler 30 x 42 cm.
Linoleumssnit i to farver. Værket er antaget på den censurerede udstilling Roskilde Åben 2019. Sælges med passepartout og sort træramme. Selve værket måler 30 x 42 cm.
Fortæl kunstneren hvem du er